3.
Kijk naar het voorbeeld van Shakyamuni Boeddha
[9] in het Jeta Bos[10], die zes jaar rechtop zitten beoefende, zelfs al was hij begenadigd met een aangeboren wijsheid. Nog altijd loven we meester Bodhidharma[11] van de Shaolin Tempel[12] die voor een muur zat gedurende negen jaar, ook al had hij het  geesteszegel[13] reeds ontvangen. Bij de oude wijzen ging het zo: wie zou het vandaag zonder een dergelijke beoefening kunnen stellen?

Het is inderdaad zo dat zelfs wanneer er een doorbraak heeft plaatsgevonden, zelfs wanneer je voor de rest van je leven het bestaan anders bekijkt, zelfs wanneer er een werkelijke bevrijding heeft plaatsgevonden, dat je dan nog zal merken dat zenbeoefening op zijn plaats is. Waarom? Omdat het het meest natuurlijke is om te doen. Omdat de verdieping altijd verder gaat. Omdat het een gepaste uitdrukking van het ontwaken is. Dat is een belangrijk punt in het onderricht van de soto zen.


[9] Jap.: Shakamuni Butsu, de historische Boeddha, stichter van het boeddhisme, die in Indië leefde rond de 5e eeuw voor Christus. (KT)

[10] Plaats in het zuiden van de stad Shravasti in het koninkrijk Kaushala, Noord-Indië. Volgens de soetra’s zou het hier zijn geweest waar Shakyamuni Boeddha met zijn gemeenschap beoefende tijdens het regenseizoen. (KT)

[11] Jap.: Bodaidaruma. Zou vroeg in de 6e eeuw de zentraditie van Indië naar China hebben gebracht. (KT)

[12] Gesitueerd op de berg Song (Henan). De locatie waar Bodhidharma negen jaar zazen zou beoefend hebben voor een muur. (KT)

[13] Bevestiging van het samenvallen van de geest van leraar en leerling. Zie ook: boeddhazegel (voetnoot 17). (KT)