Vestigen van vertrouwen in het Hart

Toegeschreven aan Chien-chih Seng-ts’an (Jap. Kanchi Sosan)  – gestorven in 606.

  • De Grote Weg is niet moeilijk.
  • Hij sluit enkel maar elk onderscheid uit.
  • Vrij van voorkeur of afkeer
  • zie je hem duidelijk voor je.
  • Als je hem mist, al is het op een haarbreedte afstand,
  • ben je er even ver van verwijderd als de hemel van de aarde.
  • Wil je hem zien zoals hij is
  • bevestig of ontken hem dan niet.
  • Het conflict tussen bevestiging en ontkenning
  • is de ziekte van je geest.
  • Wanneer je de diepe werkelijkheid niet kent
  • verstoor je je serene geest.
  • De cirkel is weidse ruimte,
  • niets tekort, niets teveel.
  • Grijpen en afwijzen
  • komen hier niet mee overeen.
  • Volg geen uiterlijke omstandigheden.
  • Verblijf niet in zinloze volharding.
  • Behoud een stabiel hart
  • en laat het onzichtbaar zijn.
  • Bewegingloosheid beweegt, en keert terug naar bewegingloosheid.
  • Bewegingloosheid gaat zelfs verder.
  • Als je vastzit aan stilstand of beweging
  • hoe weet je dan dat ze onscheidbaar zijn?
  • Als onscheidbaarheid niet begrepen wordt
  • functioneren de tegengestelden niet.
  • Laat het bestaan het bestaan verbergen.
  • Volg de leegte en ga ervan weg.
  • Veel woorden en gedachten
  • zijn uiteindelijk naast de kwestie.
  • Voorbij woorden en gedachten
  • kan je overal doordringen.
  • Keer terug naar de wortel
  • om de essentie te vinden.
  • Volg de uiterlijke verschijningsvormen
  • en verlies de bron.
  • Innerlijke verlichting, zelfs al is het maar een ogenblik,
  • overtreft al je concepten over leegte.
  • Die gedachten over leegte blijven maar veranderen,
  • het zijn illusoire inzichten.
  • Zoeken naar de waarheid is zinloos.
  • Stop gewoon met zoeken.
  • Verblijf niet in een dualistische kijk.
  • Zoek die ook niet op.
  • Heb je ook maar de kleinste notie van goed of fout
  • dan is je geest verstrooid.
  • Twee gezichtspunten komen voort uit  één gezichtspunt,
  • maar hecht je ook niet aan dat ene.
  • Wanneer het concept van eenheid nog niet geboren is
  • zijn de duizenden dingen zonder fout.
  • Wanneer er geen fout is, geen dharma,
  • dan is er geen geboorte, geen geest.
  • Als je het subject volgt, verdwijnt het object.
  • Zit je het object achterna, dan verlies je het subject uit het oog.
  • Object is object vanwege het subject.
  • Subject is subject vanwege het object.
  • Als je ze beide wil kennen
  • zijn ze in oorsprong één leegte.
  • In de leegte zijn de twee identiek,
  • elk bevatten ze ontelbare verschijnselen.
  • Als je geen onderscheid maakt tussen ruw en fijn
  • hoe kan je je dan hechten aan één van beide?
  • De grote weg is ontspannen,
  • noch gemakkelijk noch moeilijk.
  • Mensen met een enge kijk twijfelen,
  • draaien rond, traag of haastig.
  • Als gehechtheid buiten de perken gaat
  • mag je zeker zijn dat je het spoor bijster geraakt.
  • Laat de dingen zoals ze zijn,
  • en de essentie gaat noch blijft.
  • Laat je natuur overeenstemmen met de weg
  • en je kan je weg gaan, vrij en zonder zorgen.
  • Gehecht zijn is een verraden van de waarheid.
  • Duister  zijn is niet gezond.
  • Als je uitgeput bent van wat niet gezond is
  • waarom ga je dan heen en weer tussen intimiteit en afstand?
  • Heb geen voorkeur voor het Ene Voertuig
  • en heb geen afkeer voor de zes objecten van de zintuigen.
  • De zes objecten van de zintuigen zijn niet schadelijk,
  • ze keren allemaal terug naar authentiek ontwaken.
  • Een wijze forceert niets,
  • een dwaas zet zichzelf vast.
  • Dingen zijn niet meer dan dingen,
  • per vergissing bindt je jezelf aan allerlei  gezichtspunten.
  • Je denkt met je geest.
  • Is dat geen grote vergissing?
  • Begoocheling scheidt sereniteit van verwarring –
  • verlichting heeft geen voorkeur of afkeer.
  • Alle dingen hebben twee kanten.
  • Per vergissing, houd je er een voorkeur op na (voor één ervan).
  • Dromen, illusies, luchtkastelen –
  • waarom zou je daarnaar grijpen?
  • Winst en verlies, goed en fout –
  • laat dat allemaal direct vallen.
  • Als je ogen niet slapen
  • houdt elk dromen op.
  • Als je geest geen onderscheid
  • maakt zijn alle dingen onscheidbaar.
  • Onscheidbaarheid is diep.
  • Wees vrij van gescheiden zaken.
  • Wanneer je alle dingen als gelijk ziet
  • keer je terug naar de wezenlijke aard.
  • Ga voorbij de grond voor onderscheid:
  • vergelijk zaken niet.
  • Beweging in stilte is geen beweging.
  • Stilte in beweging is geen stilte.
  • Wanneer geen van beide plaats vindt
  • is er geen van beide.
  • Het uiterste uiteinde
  • heeft geen wet.
  • Wanneer je geest samensmelt met onpartijdigheid
  • verdwijnen zowel het maken als het gemaakt worden.
  • Terwijl twijfels het zuivere hart uitputten
  • is oprecht vertrouwen duidelijk en simpel.
  • Daarin blijft niets hangen,
  • wordt niets herinnerd.
  • Heldere leegte verlicht zichzelf,
  • niet afhankelijk van geesteskracht.
  • In het domein voorbij het denken
  • zijn gedachten en gevoelens niet langer afgemeten.
  • In de dharma wereld van ware zoheid
  • is er geen zelf, geen ander.
  • Wil je het kort samenvatten?
  • Zeg dan gewoonweg: “niet twee”.
  • “Niet twee” doordringt alles,
  • sluit niets buiten.
  • Wijze mensen overal ter wereld
  • verblijven in dit vertrouwen.
  • Dit vertrouwen overstijgt de tijd.
  • Eén moment is tienduizend jaar.
  • Tijd bestaat, en bestaat ook niet.
  • Het universum staat pal voor je neus.
  • Microscopisch klein is enorm groot.
  • Het overstijgt elke grens.
  • Gigantisch groot is minuscuul.
  • Je ziet de omtrekken niet.
  • Het bestaan zelf is niet-bestaan.
  • Niet-bestaan zelf is bestaan.
  • Als de werkelijkheid zo niet is
  • zal ze nooit blijven bestaan.
  • Een is alles.
  • Alles is een.
  • Als je dat begrijpt,
  • waarom stop je dan niet met denken?
  • Vertrouw in het hart wat betreft niet-twee.
  • Niet-twee staat voor vertrouwen in het hart.
  • Onuitgesproken woorden
  • overstijgen verleden, heden en toekomst.

© 2010 Luc De Winter (Nederlandse vertaling)
© 2013 Shambhala Publications, Boulder, Colorado
Published on this website with the permission of Shambhala Publications. All rights reserved.
)